Jak jeździć

No więc właśnie – jak?

Jakimś wielkim ekspertem to nie jestem, ale trochę kilometrów już w życiu zrobiłem i ciagle robię. Widzę różne sytuacje na drodze i ponieważ zbliża się sezon wakacyjno-wyjazdowy, to pokusiłem się o takie kilka rad – jak bezpiecznie (i nie wk…. innych, w tym, kierowców ciężarówek) dojechać do celu. Daruję sobie takie banały jak to, że należy być wypoczętym, auto ma być sprawne, wyposażone odpowiednio (gaśnica, kamizelki, koło zapasowe, lewarek itd) i zatankowane (jakieś 10% interwencji pomocy drogowej na autostradach to dowóz paliwa 😛 ). Jest to kilka rad – jak zachować się w konkretnej sytuacji drogowej.

  1. Używaj kierunkowskazów. Ten nieoceniony wynalazek nie tylko ułatwia, ale może wręcz uratować życie. Kierunkowskaz służy do sygnalizacji ZAMIARU wykonania manewru. Coś w stylu „czy moge…?” Więc jeśli widzisz pojazd sygnalizujący taki zamiar, a jest możliwość – daj mu szansę wykonać ten manewr. Kierunkowskaz włącza się PRZED manewrem. Najpierw kierunkowskaz, a później hamulec – nie odwrotnie!
  2. W większości krajów jeździmy po prawej stronie, na autostradach takoż. Nie blokuj lewego pasa, środkowego też nie.
  3. Wykorzystuj do końca „rozbiegówki” – zarówno wyłączając się z ruchu, jak i włączając. Nie ma żadnego powodu, żeby mając do dyspozycji np 300 metrów rozbiegówki, włączać się do ruchu po 50 metrach, bez odpowiedniej prędkości, zmuszając innych użytkowników ruchu do gwałtownego hamowania, lub wykonywania innych dziwacznych manewrów.
  4. Analogicznie z powyższym – wykorzystuj do końca wszystkie zanikające pasy ruchu. Przy zwężkach, remontach itp. jedź do końca i włączaj sie do ruchu „na suwak”. Naprawdę nie ma powodu, żeby jeden pas stał pusty na długości kilkuset metrów, bo wszyscy ustawiają się „w ogonku” na drugim, z obawy że „bo mnie na końcu nie wpuszczą”.
  5. Odwrotnie do powyższego – jeśli na zjeździe jest korek – nie jedź do końca główną drogą i nie próbuj „na leszcza” wbić się na końcu. To że przejeżdżasz ciągłą linię i wk… innych to drobiazg. Wyobraź sobie, że za tobą jadą inne pojazdy, a tu nagle hamulec i kierunkowskaz przed nosem…
  6. Błagam – nie wbijaj się między ciężarówki i nie hamuj przed nosem, bo koniecznie musisz wyprzedzić ich jak najwięcej i zjechać w ostatniej chwili. Zestaw 40 ton, nie zatrzyma sie w miejscu. Tym bardziej nie jest to helikopter i nie da się go poderwać do lotu. Nawet jeśli nie zrobi ci z d**y – jesieni średniowiecza, a z twojego auta harmonijki, to później na rozładunku trzeba będzie dosłownie lewarkami wyciągać z auta sprasowany towar. Czego ostatnio doświadczyłem 😐
  7. Naucz się jeździć po rondach! Pamietaj że jest to skrzyżowanie – i obowiązują tam takie same reguły jak na każdym skrzyżowaniu. Sygnalizuj w prawidłowy sposób. W Polsce obowiązuje przepis nakazujący sygnalizowanie zjazdu z ronda. Ale sensowne (choć nieobowiązowe) jest również sygnalizowanie zamiaru skrętu w lewo na rondzie z przykładowo 6 zjazdami. Jeśli zjeżdżasz na 5 zjeździe, to włącz lewy kierunkowskaz i jedź blisko środka ronda aż do 4 zjazdu, dopiero później zjeżdżaj za zewnątrz (sygnalizując). Umożliwiasz w ten sposób innym użytkownikom włączenie się do ruchu.
  8. Być może najważniejsza rada; co najmniej połowę swojej uwagi koncentruj na lusterkach, przy czym zwłaszcza jest to istotne na autostradach. To co jest z przodu – widzisz tak czy inaczej, dlatego tym bardziej trzeba obserwować to co dzieje się za pojazdem. Również dlatego, że z powodu faszystowsko-bolszewickich pomysłów typu całodobowe doświetlanie asfaltu światłami mijania, znacząco WZROSŁO zagrożenie dla tzw niechronionych użytkowników ruchu. Mowa o motocyklistach. Przed wprowadzeniem tych totalniackich pomysłów – świateł w dzień używali w zasadzie tylko motocykliści, co poprawiało znacznie ich widoczność. W tej chwili utracili tą ochronę i jak pokazują badania – bardzo wzrosła ilość wypadków z ich udziałem. Prozaicznie – zajechania drogi. A motocykl to też nie jest śmigłowiec, że w miejscu skręci, albo do lotu się poderwie.
  9. Za wszelką cenę unikaj wyprzedzania z prawej strony, nawet tam gdzie jest to dozwolone. Po prostu w większosci przypadków, inni kierujący się tego nie spodziewają! Przypominam, że co do zasady, na terenie zabudowanym muszą być 2 pasy ruchu, a poza tym terenem – trzy pasy, żeby można było wyprzedzać z prawej strony. Teoretycznie na drodze jednojezdniowej poza terenem zabudowanym z 2 pasami ruchu (typowa autostrada – tzn dwa pasy oddzielone pasem zieleni od przeciwnego kierunku), w POlsce MOŻNA wyprzedzać z prawej strony, jednak stanowczo to odradzam. W krajach cywilizowanych, taki manewr jest zabroniony! Przypominam, że wszędzie kategorycznie zabronione jest wyprzedzanie z prawej, jeśli pasy ruchu NIE są wyznaczone!
  10. MYŚL i bierz pod uwagę, że nie wszystko musi wyglądać tak jak tego oczekujesz. Mam tu na myśli wszelkie niewidoczne odcinki drogi. Zachowuj dystans bezpieczeństwa! Przykład bezmyślności połączonej z zajeżdżaniem drogi i wjazdem na niewidoczny odcinek drogi. https://www.youtube.com/watch?v=CKNQG6pSYig  Podobno autorka tego pomysłu przeżyła. Jak widać selekcja naturalna nie zawsze jest stuprocentowo skuteczna.
  11. Nie chowaj się kilometrami w „martwym punkcie”, zwłaszcza z prawej strony ciężarówki. Naprawdę jest takie miejsce, że nawet dużej osobówki nie widać, nie mówiąc o rowerze czy motorze.
  12. W razie awarii trójkąt ustawia się na autostradzie w odległosci 100 metrów a nie 10!
  13. Parkuj na 1 (słownie; jednym) miejscu parkingowym. Wykorzystuj optymalnie miejsce na parkingu – nie zostawiaj 2 metrów od słupka, bo nic tam się nie zmieści, a jutro ty będziesz szukał miejsca do zaparkowania. No chyba że jesteś z Warszawy – wtedy żadne reguły cię nie obowiązują, bo jesteś ze stolycy!

Do zobaczenia na francuskiej autostradzie!

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s